آشنایی با کشور نروژ زیباترین کشور اروپا

آشنایی با کشور نروژ زیباترین کشور اروپا

برچسب ها:
کشور پادشاهی نروژ یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که بالاترین استانداردهای زندگی را دارد. 

این کشور با کشورهای سوئد، فنلاند و روسیه همسایه است. پادشاهی نروژ همچنین بر جزایر اسوال‌برد و ژان ماین که در قطب قرار دارند حکومت می‌کندپس از جنگ جهانی دوم، نروژ رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرد. رشدی که امروزه نروژ را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

این کشور همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان آرام‌ترین کشور جهان شناخته شد. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. وقت سفارت نروژ توسط پارت ویزا گرفته می شود

 

سیاست در نروژ

حکومت نروژ پادشاهی بوده و پادشاه اولاف پنجم و نخست وزیر آن کاره ایزاکسن ویلوخ است.

در نروژ دو مجلس وجود دارد اما نحوه تعیین این دو مجلس با دیگر نقاط دنیا متفاوت است. انتخابات یک بار برای انتخاب ۱۵۵ عضو این دو مجلس برای مدت چهار سال برگزار می‌شود.

 

پس از تشکیل پارلمان، اعضای آن با برگزاری انتخابات داخلی خود را به دو قسمت تقسیم می‌کنند: یکی با ۳۹ عضو و دیگری با ۱۱۶ عضو.

 

اقتصاد در نروژ

تولید ناخالص داخلی نروژ ۴/۲۵۷ میلیارد دلار است که از این نظر در رتبه دوم جهان قرار دارد. نیروی کار این کشور ۵/۲ میلیون نفر است که چهار درصد آنها در بخش کشاورزی، ۲۲ درصد در بخش صنعت و ۷۴ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور ۴/۲ درصد است و نرخ تورم در آن ۴/۰درصد.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت و مشتقات آن، ماشین‌آلات و تجهیزات، آهن‌آلات، مواد شیمیایی،کشتی و ماهی است.

محصولات وارداتی آن هم شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات و مواد خوراکی است.

 

جعمیت مردم نروژ چقدر است ؟

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۲۹ نفر است که میانگین سنی آنها ۷/۳۸سال است. امید به زندگی در این کشور برای زنان ۸۲٫۴۶ سال و برای مردان ۰۴/۷۷سال است.

۸۵/۷ درصد از مردم این کشور مسیحی پیرو کلیسای نروژ هستند. ۸/۱ درصد از مردم آن هم مسلمان هستند.

این کشور دو زبان رسمی دارد. یکی نروژی بوکمال و دیگری نروژی نینورسک.

 

ارتباطات در نروژ چگ

تا سال ۱۹۸۱ تلویزیون ملی نروژ تنها شبکه تلویزیونی این کشور بود اما از این سال انحصار شکسته شد. مهمترین روزنامه این کشور VG نام دارد که مهمترین روزنامه منطقه اسکاندیناوی هم هست.

 

نروژ در یک نگاه

مساحت     ۳۲۳،۸۰۲ کیلومتر مربع
جمعیت     ۴،۶۲۷،۹۲۶ نفر
پایتخت     اسلو
واحد پول     کرون نروژ
دامنه اینترنتی     no. و sj. و bv.
پیش‌شماره     ۴۷+

 

همه چیز درباره اوکراین

اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است. پس از فروپاشی شوروی، اوکراین بعد از روسیه دارای بزرگترین ارتش در اروپا است. سکونت انسان در اوکراین به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ اوکراین، ۷۷٫۸٪ از جمعیت اوکراین را نژاد اوکراینی و مابقی را نژادهای روسی، بلاروسی، مولداوی، تاتارهای کریمه، بلغارها، مجارستانی، رومانیایی، لهستانی، یهودیان، ارامنه، یونانی‌ها و تاتارها تشکیل می‌دهند. در رتبه بندی سازمان جهانی گردشگری، اوکراین از نظر تعداد گردشگران جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. عجایب هفتگانه اوکراین، از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌باشند که از هفت بنای تاریخی و فرهنگی تشکیل شده اند. وقت سفارت اوکراین توسط پارت ویزا انجام می شود.

 

اطلاعات کلی درباره اوکراین

  1. پایتخت کیف
  2. بزرگترین شهر کیف
  3. نوع حکومت جمهوری
  4. زبان رسمی اوکراینی
  5. مساحت ۶۰۳,۶۲۸ کیلومتر مربع
  6. جمعیت ۴۵,۸۸۸,۰۰۰ تخمین ۲۰۱۰
  7. واحد پول گریونا (UAH)
  8. منطقه ی زمانی UTC+2
  9. پیش شماره تلفن +۳۸۰
  10. دامنه ی اینترنتی .ua

آب و هوای اوکراین (Ukraine Weather)

اوکراین دارای آب و هوای معتدل قاره‌ای است، هر چند در سواحل جنوبی کریمه شرایط آب و هوایی مدیترانه‌ای وجود دارد. بارش باران در نقاط مختلف اوکراین متفاوت است، به طوری که بیشترین میزان بارش در شمال و غرب این کشور صورت می‌گیرد و کمترین میزان بارش در شرق و جنوب شرقی است، به طور مثال بارش سالیانه در منطقه غربی حدود ۱۲۰۰ میلی‌متر است، در حالی که بارش سالانه در کریمه ۴۰۰ میلی‌متر می‌باشد.
آب و هوا در اوکراین در شمال سرد و در جنوب معتدل است. در شهر کیف ۲ تا ۳ ماه از سال یخبندان کامل است، که دما به۳۰ درجه زیر صفر هم می رسد. میانگین دما در ماه ژانویه منفی ۶ درجه و در جولای مثبت ۲۰ درجه سانتی گراد است، ولی در جنوب کشور حرارت در ژانویه ۴ درجه و در جولای ۲۴ درجه است. وقت سفارت فرانسه و وقت سفارت یونان هم توسط پارت ویزا انجام می شود

 

جغرافیای اوکراین (Ukraine Geography)

جمهوری اوکراین با جمعیتی در حدود پنجاه و دو میلیون نفر در ناحیه شرق اروپا قرار دارد. مرزهای اوکراین با کشورهای روسیه سفید و مالدیو و اسلواکی و رومانی و مجارستان و لهستان به صورت زمینی و با کشورهای روسیه و گرجستان و بلغارستان و رومانی و ترکیه به صورت دریایی می باشد.
اوکراین با داشتن نزدیک به ۶۰۳٫۷۰۰ کیلومتر مساحت و با ۲٬۷۸۲ کیلومتر خط ساحلی، چهل و چهارمین کشور بزرگ جهان ودومین کشور وسیع در اروپا است. این کشور از زمین‌های مسطح و دشت‌های حاصلخیز (استپ) تشکیل شده است که از میان آن‌ها رودخانه‌هایی چون دنیپر، سورسکی دونتس، دنیستر و بوگ جنوبی می‌گذرند و به دریای سیاه و دریای کوچک آزوف منتهی می‌شوند. در جنوب غربی اوکراین، دلتای دانوب در مرز این کشور با رومانی قرار گرفته است. تنها کوه‌های این کشور بخشی از رشته کوه‌های کارپات می‌باشد که بلندترین نقطه آن در اوکراین، کوه هورلا است که ۲٬۰۶۱ متر ارتفاع دارد. در شبه جزیره کریمه نیز رشته کوه‌های کریمه تا ساحل جنوبی کریمه امتداد دارد.
در اوکراین رود های فراوانی جریان دارند که عمدترین آن ها دنیپر، دونتس و بوگ جنوبی می باشند. دنیپر که سرچشمه آن کوه های روسیه و بلاروس هستند، پس از ولگا و دانوب بزرگترین رود اروپا محسوب می شود و فقط سه ماه از سال آب آن منجمد می گردد. همچنین چندین سد و نیروگاه برق آبی بر روی دنیپر احداث گردیده که دریاچه های مصنوعی بزرگی را تشکیل داده است.

 

پول و اقتصاد اوکراین (Ukraine Economy)

واحد پول اوکراین کوپک و ۱۰۰ کوپک ۱ گریونا است و هر گریونا ۱۹۰ تومان است. هر دلار آمریکا برابر ۷۵/۴ گریونا و هر یورو برابر با ۵/۵ گریونا است. در اغلب فروشگاه های عمومی و خصوصی، هتل ها و فرودگاه ها، صرافی های رسمی برای تبدیل ارز وجود دارند که به نرخ آزاد عمل می کنند.
در زمان شوروی، اقتصاد اوکراین دومین اقتصاد بزرگ اتحاد جماهیر شوروی بود و یک بخش صنعتی و زراعی مهم به حساب می‌آمد. پس از فروپاشی شوروی، نظام اقتصادی با برنامه این کشور به سمت یک اقتصاد بازاری تغییر کرد که روند این انتقال برای اکثریت جامعه که دچار فقر بودند، بسیار دشوار بود. پس از فروپاشی شوروی اقتصاد اوکراین به شدت محدود شده و زندگی روزانه برای یک فرد معمولی که در اوکراین زندگی می‌کرد، بسیار دشوار بود. تعداد قابل توجهی از روستاییان به وسیله‌ی غذایی که خودشان می‌کاشتند، زندگی می‌کردند و برخی نیز دو یا چند شغل داشتند و از طریق مبادله کالا با کالا مایحتاج اولیه‌شان را تهیه می‌کردند.
میزان سرمایه گذاری های خارجی از ابتدای استقلال تا اول اکتبر سال ۲۰۰۱ حدود ۴ میلیارد دلار بوده و کشورهایی چونآمریکا، قبرس، هلند، انگلیس و آلمان در کشور اوکراین سرمایه گذاری کرده اند. در حال حاضر کشورهایی مانند چین و هند و ترکیه و آذربایجان نیز به کشورهای سرمایه گذار پیوسته اند.

 

فرهنگ مردم اوکراین (Ukraine Culture)

اوکراین علیرغم به ارث بردن برخی از ساختارهای علمی و صنعتی شوروی سابق از لحاظ سطح زندگی و درآمد و مسایل اجتماعی نسبت به دیگر کشورهای اروپای شرقی در سطح پایین تری قرار دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد قابل توجهی بیمار ایدزی در این کشور وجود دارد که از این حیث در اروپا بی سابقه می باشد. بعد از ایدز، ‌بیماری های سل‌‌، هپاتیت و بیماری های پوستی و گریپ (نوعی آنژیم) ‌در این کشور شایع است.
جرائم خرد و خیابانی همچون کیف قاپی، باج گیری، تهدید و ارعاب، ایجاد مزاحمت به خصوص برای اتباع خارجی از سوی برخی افراد نژاد پرست و ارتکاب برخی سرقت های مسلحانه از منازل در شب، از دیگر مسائل نگران کننده اجتماعی در اوکراین است و برخی توریست ها و اتباع خارجی قربانیان کیف قاپی و سرقت هستند.

 

زبان مردم اوکراین (Ukraine Language)

زبان مردم اوکراین از گروه زبان های اسلاو شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد. به عبارت دیگر لغات مورد استفاده در زبان اوکراینی بیشتر بر گرفته از زبان لهستانی است، ولی دستور زبان آن مانند زبان روسی می باشد. الفبای زبان اوکراینی نظیر زبان روسی سیریلیک می باشد و تفاوت میان این دو اندک است.
زبان روسی بیشترین رواج را پس از زبان اوکراینی در این کشور دارد. اخیرا با هدف انسجام بخشیدن به زبان و فرهنگ اوکراینی اهمیت بیشتری به آن داده می شود و این امر باعث بروز اختلافاتی میانی اوکراینی ها و روس ها از یکسو و دو کشور روسیه و اوکراین از سوی دیگر شده است. این امر در مناطق غربی اوکراین به ویژه لووف باعث تنش ها، حتی خونریزی هم شده است.

 

مذهب مردم اوکراین (Ukraine Religion)

تا سال ۹۸۸ میلادی، ساکنین اوکراین فعلی نیز به مانند بسیاری از مردم اروپا بت پرست بودند، ولی با پذیرش آئین مسیحیت از سوی پرنس ولادیمیر، این کشور نیز مسیحی شد. در سال ۱۰۵۴ به دنبال تکفیر متقابل پاپ روم و پاتریاک بیزانس، مذهب ارتدوکس توسط پاتریاک بیزانس به وجود آمد و کشور های زیادی از جمله اوکراین، روسیه و بلاروس ارتدوکس گردیدند و به همین دلیل بیشتر مردم اوکراین تابع کلیسای ارتدوکس بوده و اقلیتی تابع کلیسای کاتولیک می باشند که بیشتر ساکن نواحی غرب اوکراین هستند. علاوه بر ارتدوکس ها و کاتولیک ها، پیروان مذهب پروتستان و برخی فرقه های مسیحی نیز در اوکراین وجود دارند. یهودیان هم دارای کنیسه های مختلف هستند (در کیف، ۲ کنیسه) که مراسم مذهبی خود را انجام می دهند. حدود ۹۶٫۲ درصد جمعیت اکراین مسیحی هستند و پس از آن اسلام با ۰٫۷ درصد و یهودیت ۰٫۶ درصد و سایر ادیان ۲٫۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
اگر چه آمار رسمی از مسلمانان اوکراین موجود نیست، ولی رقم تقریبی مسلمانان اوکراینی ۲ میلیون نفر برآورد شده است که عمدتا در شبه جزیره‌ی کریمه ساکن می باشند. مسلمانان در سایر شهرهای اوکراین به مانند دانتسک، زاپاروژیه، لوگانسک و غیره نیز زندگی می کنند و عمدتا از اقوام تاتار، داغستانی و آذربایجانی می باشند. آذری ها شیعه اثنی عشری بوده و مابقی اهل تسنن هستند. دین مبین اسلام توسط ترک های عثمانی و بازرگانان کشورهای شرقی در اوکراین رواج پیدا نموده و گفتنی است در حال حاضر ۳۲۷ تشکل اسلامی در اوکراین مشغول فعالیت می باشند. در شبه جزیره ی کریمه مساجد زیادی وجود دارد، ولی در سایر شهرها مسلمانان به دلیل عدم وجود مسجد برای انجام تکالیف دینی مشکل دارند. در شهر کیف نیز مسجدی احداث شده که هنوز به اتمام نرسیده، لکن روزهای جمعه از آن برای اقامه فریضه جمعه بهره برداری می شود.

 

غذای مردم اوکراین (Ukraine Food)

اوکراین یک کشور کشاورزی محور با سنت های مختلف پخت و پز است. مواد غذایی مختلف را می توان در مغازه ها، سوپر مارکت ها و بازارهای کشاورزی خریداری کرد. سالن های غذاخوری، رستوران ها و فست فودها پیشنهاد غذاهای مختلف را در اختیار قرار می دهند.

 

فاصله و اختلاف زمانی تهران و کیف (Distance & Local Time)

مسافت تهران تا کیف ۲۳۶۱٫۵ کیلومتر است.

طول پرواز از تهران تا کیف حدود ۳ ساعت می باشد.

کیف ۱ و نیم ساعت از تهران عقب تر است، یعنی ساعت ۱۲ در تهران معادل ساعت ۱۰:۳۰ در کیف است.

 

جشن ها و تعطیلات رسمی اوکراین (Ukraine Celebrations)

اول ژانویه، آغاز سال میلادی

۷ ژانویه، کریسمس ارتدوکس ها

۸ مارس، روز جهانی زن

۱۵ و ۱۶ آوریل، عید پاک

۲۸ ژوئن، روز قانون اساسی

۲۴ آگوست، روز استقلال

اول و دوم می، روز جهانی کارگر

۹ می، روز پیروزی

چهارم و سوم ژوئن، روز تثلیث مقدس

 

 

آشنایی با سوئد کشور ولوو

سوئد کشوری است که دارای هوای سرد بوده و داراری سطحی صاف م یباشد و جمعیت کل آن نه میلیون نفر می باشد که یک دهم این جمعیت را افراد خارجی شامل می شوند. سوئد به عنوان یکی از کشورهای مرفه دنیا شناخته می شود و همواره به دنبال صلح می باشد و به طور کلی یک کشور صلح طلب به شمار می رود. سوئد به خاطر داشتن هوای بیش از حد سردش و جایزه نوبلی که به بهترین دانشمندان و محققان در زمینه علم و فناوری اهدا م یکند دارای شهرت جهانی می باشد.  تعیین وقت سفارت سوئد   و وقت سفارت ایتالیا توسط پارت ویزا انجام میشود

ایران با کشور سوئد از زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار تا به حال از لحاظ دیپلماتیک روابط بسیار بالایی داشته و حدودا صدهزار ایرانی در این کشور اروپایی در حال تحصیل و زندگی کردن هستند. در خصوص این کشور مرفه نکات جالب توجهی وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نمی باشد.

 

سوئد

چند واقعیت قابل تامل در مورد سوئد

ـ سوئد جزو معدود کشورهایی است که هر ماه یکصد و هشتاد و هفت دلار به دانش آموزان پرداخت می کند تا بتوانند در دبیرستان تحصیلات خود را ادامه دهند ، چرا که تحصیل برا یاین کشور اهمیت بسیار زیادی دارد از همین رو افراد را تشویق می کند تا به تحصیلات خود ادامه دهند.

 

ـ سوئد به عنوان یک کشور مرفه هیچ گونه تنبیهی را نمی پذیرد و از سال ۱۹۷۹ میلادی به بعد استفاده از هر نوع تنبیهی در مدارس این کشور ممنوع اعلام شده است و هیچ کس حق ندارد دانش آموزان را مورد تنبیه قرار دهد.

 

ـ یکی از کشور هایی که با سوئد مرز مشترک دارد فنلاند می باشد که بین این دو کشور یک زمین گلف ایجاد شده است که نیمی از حفره های این زمین گلف در داخل خاک فنلاند قرار دارد و این یکی از جاذبه های جالب این کشور به شمار می رود.

 

ـ زبان انگلیسی در سوئد طرفداران بسیاری دارد و در حدود ۸۹ درصد از مردم این کشور به طور کامل به زبان انگلیسی تسلط داشته و به این زبان گفتگو می کنند در حالی که زبان رسمی این کشور چیز دیگری م یباشد.

 

ـ در کشور سوئد تبلیغات برای کودکانی که سن آن ها کمتر از دوازده سال است ممنوع می باشد و هیچ کمپانی و شرکتی حق ندارد برای این رده سنی چیزی را تبلیغ کند. قانون سوئد با افرادی که خلاف این بخواهند عمل کنند به طور جدی مقابله خواهد کرد.

 

سوئد

ـ هیچ زوجی در کشور سوئد حق ندارد به دلیل نارضایتی از جنسیت جنین خود آن را سقط کند و این کار به شدت در سوئد ممنوع اعلام شده است و با افرادی که خلاف این امر بخواهند عمل نمایند برخورد خواهد شد. زوجین سوئدی با این موضوع کنار آمده و در خصوص بچه دار شدن خود با آگاهی کامل اقدام می کنند.

 

ـ سوئد به عنوان یکی از کم زباله ترین کشورهای دنیا شناخته می شود که به خاطر نداشتن پسماند مجبور است زباله های نروژ را در خاک خود دفن کند و سالیانه مبلغ هنگفتی را بابت خرید زباله های نروژ پرداخت می کند.

 

ـ از آنجایی که سوئد به عنوان یک کشور صلح طلب معروف است و مردم این کشور به دنبال هیچگونه جنگ و نزاعی نیستند میزان جرم و جتنایت هم در این کشور به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و مردم این کشور در سال گذشته دویستمین سالگرد صلح طلبی خود را جشن گرفته بودند و رضایت مردم این کشور از صلح طلبی خود در سراسر جهان زبانزد خاص و عام است.

نظر شما برای “آشنایی با کشور نروژ زیباترین کشور اروپا”



مطالب مرتبط
تماس با پشتیبانی شهر هنر
close slider




Mountain View

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما